JAUNIEŠIEM
PIEAUGUŠAJIEM
DARBA MEKLĒTĀJIEM
 

Profesiju aprakstu katalogu izstrādi līdzfinansējis Eiropas Sociālais fonds.



PILOTS


Kods: 2152 25


Darba saturs:
Pilots vada lidmašīnas, helikopterus, planierus, gaisa balonus. Lidmašīnu piloti pārvadā pasažierus, kravas un pasta sūtījumus, testē lidaparātus, vada lidmašīnas, lai miglotu labības laukus, kaisītu sēklas apmežojamās teritorijās un fotografētu kartogrāfijas vajadzībām. Helikopteru piloti piedalās ugunsdzēsēju, policijas darbos, nelaimes un ugunsgrēku gadījumos evakuējot un glābjot cilvēkus. Viņi palīdz dabas resursu pētījumos, mežistrādē, būvniecības darbos un pilda meteoroloģisko staciju uzdevumus.

Lidmašīnu vada divi piloti, kuri pamīšus pārrauga pārējo lidaparāta apkalpes locekļu darbu un seko rādījumiem un instrumentu paneļiem, kontrolē degvielas padevi un dzinēju darbību. Piloti seko datora rādījumiem, tā noskaidrojot laika apstākļus lidojuma maršrutā un galamērķī un, pamatojoties uz šo informāciju, sastāda maršrutu, izvēlas lidojuma augstumu un ātrumu, tā nodrošinot iespējami drošu, mierīgu un ātru lidojumu. Savukārt, lai iekļautos kopējā gaisa satiksmē, par lidojuma plānu un gaitu viņi ziņo gaisa satiksmes kontroles dienestam.

Pirms pacelšanās piloti rūpīgi pārbauda lidmašīnu, lai pārliecinātos, ka dzinēji, kontrolierīces, mērierīces un citas sistēmas ir darba kārtībā un strādā pareizi. Tāpat viņi pārliecinās, vai bagāža un krava ir pareizi novietota. Pacelšanās un nolaišanās ir grūtākā un bīstamākā lidojuma daļa, un, lai to veiktu, pilota un otrā pilota darbības ir precīzi saskaņotas. Piemēram, brīdī, kad lidmašīna uzņem ātrumu, lai paceltos, pilots uzmanību koncentrē uz skrejceļu, bet otrais pilots tikmēr seko rādījumiem uz vadības pults un instrumentu paneļiem. Brīdī, kad lidmašīna sasniedz pacelšanās ātrumu, otrais pilots par to informē pirmo pilotu, kurš iedarbina sviru, kas paceļ lidmašīnas priekšgalu. Pēc nolaišanās piloti aizpilda oficiālas atskaites, kuras iesniedz savai aviokompānijai un attiecīgajai uzraudzības institūcijai.

Piloti privātās uzņēmējsabiedrībās, kuras izmanto pašas savus lidaparātus, bieži ir vienīgie eksperti šajā uzņēmumā lidošanas jautājumos, tāpēc viņi veic arī citus pienākumus. Viņi lidaparātā izvieto kravu un pasažieru bagāžu, lai nodrošinātu tā līdzsvaru, un pārrauga degvielas krājumu papildināšanu. Viņi arī raksta atskaites, organizē vai paši veic lidaparātu apkopi un remontu.

Tehniskie piloti veic dažādu tipu lidmašīnu testa lidojumus, ekspluatācijas dokumentu kontroli un tehniskos pārlidojumus no/uz remontbāzēm.


Darbā pielietojamie instrumenti/aprīkojums:
Piloti darbā lieto lidmašīnas vadīšanas aparatūru un iekārtas, bet lidojumu plānošanai un atskaišu rakstīšanai – datoru un dažādu veidu biroja tehniku, piemēram, printeri, kopēšanas iekārtu.


Darba apstākļi:
Pilotu darbs lielāko tiesu norit pilota kabīnē, kā arī biroja tipa telpās, plānojot lidojumus. Pilotiem ir noteikts lidojumu stundu skaits mēnesī un gadā, kuru viņi nedrīkst pārsniegt. Tā kā lidojumi tiek veikti visu diennakti, pilotu darba grafiks var būt neregulārs. Piloti bieži ilgu laiku ir tālu no mājām, un darbs saistīts ar ilgstošu uzmanības koncentrēšanu un stresu. Piloti nereti cieš no noguruma un organisma diennakts ritma izjukšanas dažādu laika joslu šķērsošanas dēļ. Bīstams darbs ir testa pilotiem. Piloti, kas apmiglo laukus, var tikt pakļauti ķimikāliju iedarbībai, kā arī bīstamām situācijām, bieži paceļoties un nosēžoties vietās, kur nav labiekārtotu skrejceļu. Helikopteru piloti, kas piedalās ugunsdzēsēju un policijas darbā, pakļauti ievainojumu riskam.


Darba iespējas:
Piloti var strādāt valsts un privātās aviokompānijās, pilotu skolās, kā arī Nacionālo Bruņoto spēku sastāvā.


Nepieciešamā izglītība:
Vēlama augstākā izglītība inženierzinātnēs, ko var iegūt 4 gadu laikā, vai arī apmācība pilotu skolās (mācību ilgums atkarīgs no valsts un izvēlētās izglītības iestādes). Nepieciešams iziet mācību kursu, nolidojot ar konkrētu lidmašīnas tipu noteiktu stundu skaitu.


Iespējamais atalgojums:
1000 līdz 15000 LVL.
Atalgojums atkarīgs no darbavietas un veicamajiem pienākumiem. Var būt papildus piemaksas par nolidoto stundu skaitu.


Ko tu vari darīt jau šodien?:
Vai tevi interesē viss, kas saistīts ar aviāciju, lidmašīnām, to vadīšanas iespējām? Vai tev piemīt tehniska domāšana, precizitāte, izteikti augsta atbildības izjūta?

Šajā profesijā būtisks ir labs veselības stāvoklis un fiziskā sagatavotība, ko var attīstīt gan sportojot, gan veicot ikdienišķas fiziskas nodarbes. Regulāros treniņos, īpaši komandas spēlēs, izkopsi spēju pieņemt lēmumus, tāpat prasmi koncentrēties un māku ātri reaģēt saspringtās situācijās. Ļoti būtiska ir emocionāla stabilitāte un pozitīva domāšana, ko var attīstīt, cenšoties katrā sarežģītā situācijā atrast arī pozitīvās puses un risināt problēmu, balstoties uz tām. Ātru un analītisku domāšanu, operatīvo atmiņu, savukārt veicina piedalīšanās dažādās prāta spēlēs, atjautības uzdevumu risināšana, stratēģijas spēļu spēlēšana. No 16 gadu vecuma var mācīties par privātpilotu, tā uzkrājot gan zināšanas, gan tik nepieciešamo praktisko pieredzi.

Īpašu uzmanību pievērs tādiem mācību priekšmetiem kā fizika, matemātika, tehniskā grafika, ķīmija, sports un svešvalodas.


Interešu joma(s): Transports, loģistika


Radniecīgās profesijas:

AVIĀCIJAS INŽENIERIS

LIDOJUMU ATBALSTA DIENESTA SPECIĀLISTS

LIDOJUMU ROKASGRĀMATU SPECIĀLISTS

LIDOJUMU DATU ANALĪTIĶIS

Prasmju noteikšanas lapa

Profesijas piemērotību vari noteikt, ja izvērtē savu interešu, personības īpašību un prasmju atbilstību konkrētajai profesijai. Kvadrātiņos atzīmē savas intereses, raksturīgās īpašības un prasmes, ko esi apguvis vai vēlies apgūt.

Mani interesē:

aviācija matemātika, fizika
gaisa satiksmes transportlīdzekļu vadīšana lidaparātu uzbūve, darbības principi, ekspluatācijas noteikumi
jaunumi aviācijas nozarē augstas atbildības darbs
gaisa kuģu sakaru sistēmas ar ceļošanu saistīts darbs

Man raksturīgas šādas īpašības:

analītiskums precizitāte izturība
zinātkāre optimisms mērķtiecība
sistemātiskums* drosme izlēmība
neatlaidība stabilitāte enerģiskums
patstāvība kārtīgums uzņēmība
disciplinētība neatkarība praktiskums

*sistemātiskums – spēja atkārtoti veikt kādas darbības plānā noteiktā secībā

Esmu apguvis vai vēlos apgūt šādas prasmes:

sastrādāties ar cilvēkiem vadīt lidaparātus
konstruktīvi argumentēt savu viedokli uzraudzīt uzticētās tehniskās ierīces un nodrošināt tām atbilstīgu apkopi
saglabāt mieru un pieņemt lēmumu paaugstināta stresa apstākļos lasīt lidaparāta instrumentu paneļu rādījumus
novērtēt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli strādāt ar tehnisko dokumentāciju

AUTORIZĀCIJA

Lietotāja vārds

Parole


Lai izmantotu visas lapas iespējas,  reģistrējieties!

SEKO MUMS




Pēdējās izmaiņas veiktas 01.08.2019

Informācijas pārpublicēšanas gadījumā atsauce uz Nodarbinātības valsts aģentūru obligāta
© Nodarbinātības valsts aģentūra, 2005. Izstrādāts: CraftW
Nodarbinātības valsts aģentūra, K.Valdemāra iela 38, Rīga, LV-1010, t?lr.67021706, fakss 67021806, e-pasts: nva@nva.gov.lv
Jautājumi par mājas lapas saturu un tehnisko nodrošinājumu: webmaster@nva.gov.lv