JAUNIEŠIEM
PIEAUGUŠAJIEM
DARBA MEKLĒTĀJIEM
 

Profesiju aprakstu katalogu izstrādi līdzfinansējis Eiropas Sociālais fonds.



VIESNĪCU SERVISA SPECIĀLISTS


Kods: 5121 24


Darba saturs:
Viesnīcu servisa speciālists uzņem viesus viesnīcā un pieņem norēķinus par viesnīcas sniegtajiem pakalpojumiem, sagatavo istabas viesu izvietošanai, apkalpo viesus restorānā un bārā.

Uzsākot darbu, viesnīcu servisa speciālists sakārto darba vietu, piemēram, izvieto statīvos informatīvos materiālus, pieņem kasi. Sagaidot viesi, viesnīcu servisa speciālists viņu informē par viesnīcas sniegtajiem pakalpojumiem. Kad viesis ir izvēlējies sev vēlamās kategorijas istabu un papildpakalpojumus, viesnīcu servisa speciālists reģistrē datus par viesi (piemēram, personas datus, viesnīcā pavadāmo laiku, pieprasītos papildpakalpojumus, teiksim, bērnu gultiņas sagādāšanu un ievietošanu numurā) viesnīcas reģistrēšanas sistēmā, arī nolūkā vēlāk aprēķināt kopējos izdevumus. Viesim izejot no viesnīcas, viesnīcu servisa speciālists novieto istabas atslēgu īpašā atslēgām paredzētā vietā.

Viesnīcu servisa speciālists, aprēķinot kopējos izdevumus par uzturēšanos viesnīcā, informē par tiem viesi, saņem naudu vai veic norēķinus ar bankas maksājumu karti un izsniedz viesim rēķinu par viesnīcā saņemtajiem pakalpojumiem. Viesnīcu servisa speciālists rezervē viesu rezervācijas sistēmā viesim istabu pa tālruni, elektronisko pastu vai faksu.

Viesnīcu servisa speciālists sagatavo telpas viesu izvietošanai atbilstoši viesnīcas un attiecīgās istabas kategorijai, piemēram, izvieto ziedus gaiteņos un istabās, novieto istabas minibārā dzērienus un uzkodas, uz rakstāmgalda – vēstuļu papīru un rakstāmpiederumus ar viesnīcas logotipu (vizītkarti, zīmolu).

Apkalpojot viesus restorānā, viesnīcu servisa speciālists veic arī viesmīļa darbu, piemēram, klāj galdu, piedāvā viesim izvēlēties ēdienus no ēdienkartes, bet pēc tam piedāvā izraudzītajiem ēdieniem atbilstošus dzērienus, atnes pasūtītos ēdienus un dzērienus, nomaina traukus, saņem norēķinus.

Apkalpojot viesus bārā, viesnīcu servisa speciālists veic arī bārmeņa pienākumus, piemēram, piedāvā viesim izvēlēties dzērienus atbilstoši bāra dzērienu kartei, ielej un pasniedz viesim dzērienus, jauc kokteiļus, saņem norēķinus.

Nelielās viesnīcās viesnīcu servisa speciālists gan reģistrē viesus, gan uzkopj telpas un klāj, piemēram, brokastu galdu. Augstas kategorijas viesnīcās ir dalīti dienesti, piemēram, viesu rezervācija, viesu reģistrācija, tehniskais dienests, telpu uzkopšanas dienests.


Darbā pielietojamie instrumenti/aprīkojums:
Viesnīcu servisa speciālists darbā lieto biroja tehniku, piemēram, datoru, kas aprīkots ar īpašām datorprogrammām, printeri, kopētāju, tālruni, faksa aparātu, arī vietēju sakaru tālruņa centrāli, kases aparātu, aparatūru norēķiniem ar maksāšanas kartēm, dažkārt arī aparatūru viltotas naudas noteikšanai. Uzkopjot istabas, viesnīcu servisa speciālists darbā lieto telpu uzkopšanas piederumus. piemēram, tīrāmos līdzekļus vannām, stikliem, putekļusūcēju; ratiņus telpu tīrīšanas piederumu pārvietošanai; ratiņus netīrās veļas un maiņas veļas pārvietošanai. Apkalpojot viesus restorānā, viesnīcu servisa speciālists darbā lieto viesmīļa darba piederumus, piemēram, galda piederumus, paplātes, pudeļu attaisāmos, vīna pudeļu turētājus, ledus traukus, galdautus, salvetes. Galda klāšanai un viesu apkalpošanai nepieciešamo aprīkojumu viesnīcu servisa speciālists novieto servantos (zema bufete) un uz palīggaldiņiem. Apkalpojot viesus bārā, viesnīcu servisa speciālists darbā lieto bārmeņa darba piederumus, piemēram, suluspiedes, šeikerus, putotājus, blenderus, mērglāzes, galda piederumus.


Darba apstākļi:
Viesnīcu servisa speciālists strādā telpās, kuru iekārtojums atkarīgs no viesnīcas kategorijas. Apkalpojot viesus vasaras restorānā vai kafejnīcā, viesnīcu servisa speciālists strādā ārā. Apkalpojot viesus bārā, viesnīcu servisa speciālistam jārēķinās arī ar skaļu mūziku un kontrastainu apgaismojumu. Viesnīcu servisa speciālists strādā astoņu stundu darba laiku (dažās viesnīcās maiņas ilgums ir divpadsmit stundas). pēc iepriekš saskaņota grafika, darbs var būt vēlu vakaros, naktīs un brīvdienās. Konferenču laikā vai tūristu grupu viesošanās laikā viesnīcu servisa speciālistam ir īpaši saspringts darba režīms. Viesnīcu servisa speciālists valkā formastērpu, kādu izvēlējies un noteicis viesnīcas īpašnieks, izņēmums ir nelielas viesnīcas, kur var nebūt vienots formas apģērbs. Lielās viesnīcās darbinieku valkātais formastērps tiek mazgāts un tīrīts viesnīcas veļas mazgātuvē un, uzsākot maiņu, viesnīcu servisa speciālists saņem tīru apģērbu.


Darba iespējas:
Viesnīcu servisa speciālista izglītība ļauj strādāt arī moteļos, hosteļos, restorānos un bāros.


Nepieciešamā izglītība:
Nepieciešama profesionālā vidējā izglītība viesnīcu servisā. Mācību ilgums – 4 gadi pēc pamatizglītības iegūšanas vai 2 gadi pēc vidējās izglītības iegūšanas.


Iespējamais atalgojums:
140 līdz 300 LVL.
Atalgojums atkarīgs no viesnīcas lieluma, viesnīcas kategorijas, viesnīcu servisa speciālista pienākumu specifikas un darba pieredzes.


Ko tu vari darīt jau šodien?:
Vai tu ar prieku pakalpo un palīdzi cilvēkiem? Padomā, vai tev ir būtiski skaisti uzklāt galdu ikdienas maltītei un viesībām? Vai tev sagādā gandarījumu viesu apmierinātība un tev veltītā atzinība par viņu uzņemšanā ieguldīto laiku un darbu?

Viesnīcu servisa speciālistam kā patīkamam un interesantam sarunu biedram jābūt arī atturīgam un nosvērtam, jo darbā jāsatiekas ar ļoti dažādiem cilvēkiem, un tieši no viņa lielā mērā ir atkarīgs, vai viesis vēl kādreiz apmeklēs šo viesnīcu. Vajadzīgās īpašības var attīstīt, daudzpusīgi pilnveidojot savu personību – lasot daiļliteratūru, interesējoties par kultūras norisēm, kā arī par jaunākajiem notikumiem pasaulē, nodarbojoties ar sportu. Svarīga ir atmiņas trenēšana, lai, piemēram, restorānā atcerētos cilvēku sejas un nesajauktu pasūtījumus, bet katram viesim pasniegtu tieši to, ko viņš izvēlējies.

Īpašu uzmanību pievērs tādiem mācību priekšmetiem kā mājsaimniecība, svešvalodas, ētika un psiholoģija.


Interešu joma(s): Tūrisms, atpūta, viesmīlība


Radniecīgās profesijas:

VIESMĪLIS

BĀRMENIS

VIESNĪCAS ADMINISTRATORS

KLIENTU APKALPOŠANAS PĀRZINIS

Prasmju noteikšanas lapa

Profesijas piemērotību vari noteikt, ja izvērtē savu interešu, personības īpašību un prasmju atbilstību konkrētajai profesijai. Kvadrātiņos atzīmē savas intereses, raksturīgās īpašības un prasmes, ko esi apguvis vai vēlies apgūt.

Mani interesē:

viesu uzņemšana, rūpes par viņu komfortu pozitīvu emociju sagādāšana cilvēkiem
viesnīcas servisa nianses apkārtējās vides vizuālais noformējums un dekoratīvie elementi
tīrība un kārtība apkārtējā vidē zināšanas saskarsmē, lietišķajās attiecībās
citu valstu un kultūru cilvēki svešvalodas

Man raksturīgas šādas īpašības:

disciplinētība apzinīgums izpildīgums
kārtīgums savaldība centība
pacietība ekstraversija * materiālisms**
spēja pielāgoties optimisms stabilitāte
draudzīgums laipnība vaļsirdība
izpalīdzīgums praktiskums saimnieciskums

*ekstraversija apzīmē uz ārējo pasauli vērstu personības tipu, kuram raksturīga atklātība, sabiedriskums, laba saskarsme, spēja ātri iejusties jaunās situācijās un kuram patīk veidot plašu paziņu loku

**materiālisms – orientācija uz izdevīgumu, labumu, praktiskumu

Esmu apguvis vai vēlos apgūt šādas prasmes:

sastrādāties ar cilvēkiem precīzi izpildīt man uzticētos pienākumus
nodrošināt viesnīcas servisa pakalpojumus strādāt ar biroja tehniku
izrakstīt un iekasēt rēķinus apkalpot cilvēkus restorānā
strādāt viesnīcu rezervācijas sistēmā sarunvalodas līmenī pārvaldīt dažādas valodas

AUTORIZĀCIJA

Lietotāja vārds

Parole


Lai izmantotu visas lapas iespējas,  reģistrējieties!

SEKO MUMS




Pēdējās izmaiņas veiktas 01.08.2019

Informācijas pārpublicēšanas gadījumā atsauce uz Nodarbinātības valsts aģentūru obligāta
© Nodarbinātības valsts aģentūra, 2005. Izstrādāts: CraftW
Nodarbinātības valsts aģentūra, K.Valdemāra iela 38, Rīga, LV-1010, t?lr.67021706, fakss 67021806, e-pasts: nva@nva.gov.lv
Jautājumi par mājas lapas saturu un tehnisko nodrošinājumu: webmaster@nva.gov.lv